Privacy is not an Act of god

Klantdata postmortum

"Maar.. kan ik dan helemaal NIETS meer met mijn klantdata?" Onbegrip, verdriet, boosheid: in drie secondes zie ik het rouwproces zich afspelen in de blik van de Chief Marketing Officer tegenover mij. Is de GDPR echt de apocalyptische vooraankondiging van het postmortale stadium van uw klantdata? En: is deze nieuwe wetgeving een Act of god (Engels voor natuurramp) of heeft u zelf nog iets in te brengen?

 

Het probleem is niet het probleem

Gelukkig valt het wel mee. Als GDPR-compliancy een probleem voor u is, dan is dat over het algemeen een gevolg van een dieper liggend probleem. Twee-derde van GDPR compliancy heeft namelijk niets met de GDPR zelf te maken. Het is daarom ook goed om te beseffen dat GDPR (naast andere voordelen zoals privacy as a marketing differentiator) een prima aanleiding is om de root cause van dit  achterliggend probleem op te lossen. Namelijk: het vermogen van uw organisatie om data te behandelen als een bedrijfsmiddel met economische waarde. Als u uw klantdata, net als andere data, als een gemanaged asset gaat behandelen, dan zult u zien dat u daarmee twee-derde van de compliance uitdaging oplost. Met als bonus dat de kwaliteit van uw klantdata vergroot en u eindelijk in staat bent een 360-graden klantbeeld samen te stellen met onbetwistbare data. Asset management van data -kortweg: data management- brengt u de oplossing.

 

Bewustwording

De Chief Marketing kijkt me peinzend aan als ik dit verhaal over data management en data als een bedrijfsmiddel met economische waarde vertel. “Dus, als ik het goed begrijp, los ik 66 procent van mijn problemen rond GDPR op door vooral níet op de GDPR focussen?”. Als ik hier bevestigend op antwoord, rolt hij een rode Neuland BigOne marker naar mij. Of ik even op de flip-over het concept van privacy as a marketing differentiator wil schetsen. Missie geslaagd: deze man is omgeturnd van privacy zombie tot privacy opportunist. Dit zal hem de kracht geven de nodige veranderingen in de organisatie door te voeren. Waarmee de GDPR precies zijn doel bereikt heeft: de bewustwording dat privacy allesbehalve een Act of god is.

Isn’t having customers’ trust a cornerstone to good business? Isn’t that intangible relationship with customers: loyalty, trust, repeat customers, something most companies want?

Diederik van Kuilenburg is enterprise architect bij Macaw en de Dr. Data van het Digital Sales & Marketing Café